Organizacja:
Umów się na spotkanie z dyrektorem/dyrektorką lub nauczycielem/nauczycielką odpowiedzialnym za działalność pozalekcyjną.
Co powinieneś/powinnaś na nie przygotować?
Określ jasno jaki jest Twój cel i grupa docelowa.
Zastanów się, czego oczekujesz od placówki. Sprzęt? Sala? Wypunktuj swoje potrzeby.
Przedstaw pomysł – przygotuj krótki plan warsztatów.
Pochwal się swoim doświadczeniem, ale jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia merytorycznego, nie przejmuj się! Zapytaj, czy jest możliwość mentoringu lub pomocy ze strony nauczyciela/nauczycielki.
Zapytaj się, czy musisz spełnić jakieś wymagania formalne, np. uzyskać zaświadczenie o niekaralności – w niektórych szkołach może być to wymagane.
Po uzyskaniu zgody zaplanuj promocję warsztatów. Pomogą w tym ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, informacje na lekcjach oraz w szkolnych mediach. Poproś znajomych o przekazanie informacji dalej. Plakaty informacyjne czy ulotki też spełnią podobną funkcję, ale pamiętaj, żeby ograniczyć ilość drukowanych materiałów jednorazowego użytku dla dobra naszej planety.
Pamiętaj, że nie musisz działać w pojedynkę – w grupie łatwiej jest podzielić się obowiązkami i wykorzystać różne umiejętności poszczególnych osób.
Prowadzenie warsztatów:
Przygotuj się odpowiednio wcześniej – materiały na naszej stronie są bardzo pomocne, ale powinieneś/powinnaś zapoznać się z nimi szczegółowo.
Poćwicz ze znajomymi. Postaraj się im wyjaśnić w prosty sposób zagadnienie, o którym nie mają pojęcia. Poproś ich o feedback.
Przygotuj się na 120%, ale mów 100%. Zostaw 20% na spontaniczne pytania od uczestników i uczestniczek.
Przetestuj wszystkie urządzenia i prezentacje przed zajęciami, aby uniknąć problemów technicznych.
Dostosuj warsztaty do poziomu wiedzy uczestników, pamiętaj, kto jest Twoją grupą docelową.
Jeśli masz możliwość, wprowadź elementy praktyczne – im więcej doświadczeń i interakcji, tym lepiej. Daj uczestnikom i uczestniczkom szansę i pokaż, jak można praktyką odkrywać naukę.
Zadbaj o kontakt z publiką – zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji, daj przestrzeń na kreatywność.
Organizacja:
Umów się na spotkanie z dyrektorem/dyrektorką lub nauczycielem/nauczycielką odpowiedzialnym za działalność pozalekcyjną.
Co powinieneś/powinnaś na nie przygotować?
Przemyśl, jaki będzie główny cel Twojego kółka. Czy będzie to przygotowanie do udziału w Olimpiadzie Astronomicznej Juniorów czy może po prostu poszerzenie wiedzy uczestników z zakresu nauk ścisłych?
Zastanów się, dla kogo będzie przeznaczone kółko. Czy tylko dla uczniów najstarszych klas czy również dla młodszych uczniów? Warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu przebiegu zajęć.
Spróbuj znaleźć salę, w którym kółko mogłoby się odbywać. Jeśli nie uda Ci się zrobić tego samodzielnie, zawsze możesz poprosić o pomoc nauczyciela lub dyrekcję. Przemyśl również dzień i godziny działalności kółka.
Zaplanuj, czego oczekujesz od placówki. Sprzętu? Sali? Wypunktuj swoje potrzeby.
Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia merytorycznego, nie przejmuj się! Zapytaj, czy jest możliwość mentoringu lub pomocy ze strony nauczyciela/nauczycielki.
Sprawdź, czy musisz spełnić jakieś wymagania formalne, np. uzyskać zaświadczenie o niekaralności – w niektórych szkołach może być to wymagane.
Po uzyskaniu zgody zaplanuj promocję warsztatów. Pomogą w tym ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, informacje na lekcjach oraz w szkolnych mediach. Poproś znajomych o przekazanie informacji dalej. Plakaty informacyjne czy ulotki też spełnią podobną funkcję, ale pamiętaj, żeby ograniczyć ilość drukowanych materiałów jednorazowego użytku dla dobra naszej planety.
Pamiętaj, że nie musisz działać w pojedynkę – w grupie łatwiej jest podzielić się obowiązkami i wykorzystać różne umiejętności poszczególnych osób.
Prowadzenie kółka:
Przygotuj się odpowiednio wcześniej – materiały na naszej stronie są bardzo pomocne, ale powinieneś/powinnaś zapoznać się z nimi szczegółowo.
Zaplanuj przebieg swojego kółka:
w jaki sposób chcesz przedstawić wiedzę uczestnikom? W formie prezentacji a może w formie dyskusji? Opcji jest wiele, zastanów się jaka forma najbardziej odpowiadałaby Tobie, gdybyś to Ty był/była uczestnikiem.
Jeśli masz możliwość, wprowadź elementy praktyczne – im więcej doświadczeń i interakcji, tym lepiej. Daj uczestnikom i uczestniczkom szansę i pokaż, jak można praktyką odkrywać naukę.
Jeśli Twoje kółka ma mieć na celu przygotowanie do Olimpiady Astronomicznej Juniorów, warto również zrobić wspólnie z uczestnikami parę przykładowych zadań.
Daj uczestnikom szansę na samodzielną pracę – czy to przemyślenie swojego stanowiska w dyskusji albo podjęcie próby samodzielnego rozwiązania zadania.
Dostosuj zajęcia do poziomu wiedzy uczestników/uczestniczek pamiętaj, kto jest Twoją grupą docelową.
Pierwsze zajęcia mają na celu zachęcić uczestników do przychodzenia na kolejne spotkania. Wybierz temat, który wydaje Ci się najciekawszy i dobrze przygotuj się na zajęcia.
Przetestuj wszystkie urządzenia i prezentacje przed zajęciami, aby uniknąć problemów technicznych.
Jeśli zdecydowałeś/zdecydowałaś się zawrzeć w swoim kółku prezentację, pamiętaj:
Poćwicz prezentacje ze znajomymi. Postaraj się im wyjaśnić w prosty sposób zagadnienie, którego nie znają. Poproś ich o feedback, ale pamiętaj, że docelowych odbiorców może być więcej i mogą mieć bardziej zróżnicowane potrzeby niż twoje grono znajomych.
Przygotuj się na 100%, ale powiedz tylko 80% tego co wiesz. Zostaw 20% na spontaniczne pytania od uczestników i uczestniczek.
Jeśli masz możliwość, wprowadź elementy praktyczne – im więcej doświadczeń i interakcji, tym lepiej. Daj uczestnikom i uczestniczkom szansę i pokaż, jak można praktyką odkrywać naukę.
Zadbaj o kontakt z publiką – zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji, daj przestrzeń na kreatywność.
Pomocne uwagi:
Pamiętaj, że twoim celem nie musi być nauczenie innych. Możesz chcieć stworzyć grupę wspólnie zdobywająca doświadczenie i wiedzę.
Nie bój się mylić. Jeśli nie jesteś pewien prawdziwości danej informacji, powiedz o tym szczerze — nie zmyślaj. Pamiętaj, jesteście tam, żeby wspólnie odkrywać i się uczyć! Research i sięganie do źródeł jest wartością samą w sobie.
Organizacja:
Określ poziom grupy docelowej. Chcesz przygotować uczniów i uczennice do olimpiady? Czy może zaszczepić w nich pasję nieznanej im jeszcze dziedziny?
Kiedy i gdzie będziecie się spotykać? Znajdź odpowiedni termin i miejsce. Pamiętaj — regularność jest kluczem utrzymania społeczności.
Dowiedz się, jakie są potrzeby Twoich podopiecznych. Zapytaj ich, co najbardziej ich interesuje, jakie mają pytania, czego nie rozumieją.
Wprowadzenie kółka:
Ogłoszenia. Daj o sobie znać! Przygotuj plakaty, które rozwiesisz na korytarzach. Napisz ogłoszenie w elektronicznym dzienniku, wspomnij o kółku na lekcjach przyrodniczych, fizyce, czy nawet podczas apelu. Może deleguj kogoś do promowania kółka w innych klasach?
Lekcja pokazowa. Zorganizuj wydarzenie! Zaproś uczniów i uczennice, a nawet rodziców. Pokaż coś ciekawego – prosty eksperyment, wspólne obserwacje nieba. To Twoja pierwsza szansa, by zasiać ziarno ciekawości.
Szukaj wsparcia. Może w twojej szkole jest jakiś nauczyciel lub nauczycielka, którzy chcieliby Cię wspomóc w tej inicjatywie? A może w Twoim mieście są organizacje chętne Cię wesprzeć. Skontaktuj się!
Przebieg zajęć:
Im więcej doświadczeń, tym lepiej. Zadbaj, by nie była to kolejna godzina lekcyjna. Nawet jeśli nie czujesz się ekspertem/ekspertką, to nie problem – na naszej stronie znajdziesz poradniki, eksperymenty i pomysły na zajęcia, z których możesz korzystać.
Pamiętaj, że jest to Wasza wspólna podróż. To również jest nowa sytuacja dla nich, odkrywajcie razem.
Pozwól uczniom i uczennicom działać. Daj podopiecznym pole do popisu. Podaj im problem i poczekaj, aż sami zaproponują własne rozwiązanie. Prowadź ich, ale nie dawaj gotowych odpowiedzi. Zachęcaj do eksperymentowania, wyciągania wniosków, poprawiania błędów i próbowania nowych rzeczy.
Wyznaczaj cele. Bez celu trudno o motywację. Może to być projekt, prezentacja wyników pracy przed rodzicami, wspólne obserwacje nieba zorganizowane dla całej klasy albo stworzenie mini-wystawy. Wyznaczcie cel razem.
Planujcie tematy na kolejne zajęcia razem. Pytaj podopiecznych, czy jest jakiś temat, w który chcieliby się zagłębić lub mają z nim trudność, daj przestrzeń na wyrażenie ich pomysłów i pragnień.